Dieta Dukana została opracowana przez Francuza – Pierre’a Dunkana, składa się ona z 4 etapów i jest tak zwaną dietą wysokobiałkową. Pierwszy i drugi etap skupia się na zrzuceniu zbędnych kilogramów, a 3 i 4 to walka z efektem jo-jo. Z czasem stała się bardzo popularnym narzędziem odchudzania, choćby ze względu na brak ograniczeń ilościowych, a zastosowanie ograniczeń jakościowych. Kilogramy znikają w zawrotnym tempie, nasuwa się jednakże pytanie czy jest ona w 100% bezpieczna dla naszego organizmu.

Jest to dieta wysokobiałkowa, dostarczając organizmowi tylko białko – zmniejszamy źródło energii w postaci węglowodanów i tłuszczów. Wtedy organizm zaczyna tę energię pobierać z tkanki tłuszczowej. Nie jest to jednak do końca bezpieczny proces. Trawienie tak dużych ilości białka zmusza do ogromnej pracy nerki, które wydalają produkty jego przemiany – związki azotowe. Dieta ta obciąża wątrobę i nerki, co może przynieść negatywne skutki u osób, które wcześniej miały z nimi problemy. Przyjmowanie produkty białkowe mogą stać się onkogenami i stymulować podatność organizmu na wystąpienie nowotworu. W diecie zalecanej przez dietetyków, energia z białka powinna być dostarczona do organizmu w 15%, dieta Dunkana dostarcza jej ponad dwa razy tyle, co nie może się obyć bez szkodliwego działania na funkcjonowanie organizmu. Dieta ta nazywana jest niezrównoważoną, ponieważ nie zachowuje harmonii pomiędzy podawanymi wartościami odżywczymi pokarmu. Dieta Dunkana może prowadzić do zachorowania na osteoporozę, hamuje ona procesy tworzenia tkanki kostnej, a intensywnie stymuluje jej rozpad.

Odchudzanie to szkodzi także układowi nerwowemu, szczególny wpływ mają niedobory witamin B, C, A, E, a także składników mineralnych takich jak magnez, mangan czy selen. Dieta Dunkana w niektórych przypadkach prowadzi do rozwoju miażdżycy oraz dny moczanowej polegającej na odkładaniu moczanów w mięśniach oraz stawach.

Minusem diety Dunkana jest również brak witamin zawartych w warzywach i owocach, które uwzględnione są w diecie tylko raz dziennie. Przy długim stosowaniu diety może pojawić się tak zwane „zakwaszenie organizmu”, co powoduje odkładanie się kwasów w mięśniach, zatrzymywanie wody w organizmie, bóle mięśni i głowy a także problemy skórne. Te wszystkie czynniki stymulują rozregulowanie cukrzycy, chroniczne zaparcia, niewydolność nerek oraz krwiomocz. Do tego naturalnymi objawami towarzyszącymi diecie Dunkana są ogólne osłabienie organizmu, kłopoty z pamięcią, brak koncentracji oraz rozdrażnienie.

Przeczytaj więcej na temat Diety Dukana oraz jak poznać czy jesteś na ketozie https://altruismonline.com/pl/jak-poznac-czy-jestes-w-ketozie/