Estetyka i odporność wydruku Uszlachetnianie druku jest ostatnio najmodniejszym sposobem podniesienia efektu wizualnego projektu. Polega ono na pokrywaniu podłoża drukowanego specyficznymi materiałami i substancjami celem uzyskania specjalnego wyglądu projektu. Stosowane na wydrukach lakiery czy nietypowe nadrukowania wyglądają estetycznie i sprawiają, że projekty nabierają profesjonalizmu, a klienci większego zaufania do produktu bądź usługi. Gotowy projekt, np. ulotki, poddany zabiegowi uszlachetnienia odznacza się na tle wielu innych, stając się wyjątkowym i przykuwającym uwagę. Uszlachetnianie druku nie tylko podnosi walory estetyczne projektu. Jest ono bardzo praktyczne, jeśli chodzi o przedłużenie żywotności wydruku. Różne techniki uszlachetniania powodują, że projekty stają się bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne spowodowane temperaturą otoczenia, wodą czy promieniami UV. Powierzchnia jest bardziej odporna na ścieranie, natomiast podłoże projektu nie ulega na przykład rozciągnięciu.

Wybrane metody uszlachetniania druku Najpopularniejszą techniką uszlachetniania druku jest lakierowanie. Może być stosowane na całej powierzchni arkusza, jak i tylko do jej części (nazywa się to wtedy lakierowaniem punktowym bądź wybiórczym). Lakierowanie zwiększa połysk i kontrast projektu oraz sprawia, że barwy są bardziej nasycone. Ciekawą metodą uszlachetnienia druku jest tłoczenie (zwane inaczej suchym tłokiem). Polega ono na uwypukleniu nadrukowanego wcześniej wzoru. Może odbywać się to w temperaturze otoczenia, jednak dla uzyskania bardziej trwałego efektu tłocznik podgrzewa się do kilkudziesięciu stopni Celsjusza. Kolejnymi technikami, dosyć do siebie podobnymi, są cold- i hot-stamping. Cold-stamping polega na nakładaniu folii na takie miejsca w projekcie, gdzie uprzednio został nałożony specjalny klej. Następnie za pomocą promieniowania klej zostaje utwardzony, a folia na stałe przytwierdzona do podłoża. W przypadku hot-stampingu wykorzystywana jest matryca z wytłoczonym wzorem, która podgrzana do temperatury około 100 st. C wtłacza folię w podłoże drukowane. Obie te metody uszlachetnienia druku służą do zdobienia, znakowania i zabezpieczenia produktu (folie holograficzne).

Obecnie raczej rzadziej stosowana jest już metoda brązowania. Dzięki tej technice projekt wygląda, jakby został pokryty metalem. Brązowanie wykorzystuje pył aluminiowy imitujący srebro lub mosiądzowy imitujący złoto. Nakładany jest on na wolno schnącą farbę, a jego nadmiar usuwa się w sposób mechaniczny. Do pozostałych technik uszlachetniania druku należą jeszcze między innymi laminowanie, gumowanie, impregnowanie. Wybór jednej z nich uzależniony jest od możliwości finansowych, a także od efektu, który chcemy uzyskać. Warto zatem przed podjęciem decyzji porównać sobie poszczególne metody uszlachetniania druku.